#ögonblicket
På turné Ögonblicket

Ögonblicket är en världsomspännande berättarteaterföreställning om empati. Vad får oss att göra något för en annan? Dramatikern Erik Uddenberg och regissören Gustav Deinoff utforskar klassrum som teaterrum och skapar nya former för teater där eleverna själva finns. Föreställningen turnerar i hela Sverige under hösten och vintern 2021.

Vad är det att vara snäll? Kan man välja att vara snäll, eller rentav god kanske? Ögonblicket handlar om förmågan till empati som aktiv handling. Att närma oss, känna in och relatera. Det där som gör oss till en del av varandra, om så bara för ett ögonblick.

Den turnerande klassrumsföreställningen Ögonblicket är en världsomspännande berättarteaterföreställning som utspelar sig såväl på skolan som runt om i världen. Ögonblicket framförs i klassrummet av tre skådespelare och en musiker som förmedlar flera historier, inspirerade av olika kulturers berättarform, genom språk, musik, sång, dans och rytm. Dramatikern Erik Uddenberg och regissören Gustav Deinoff utforskar nya former för teater där eleverna själva finns. 

Fakta

Urpremiär
7 februari 2020
Målgrupp
9-11 år
Längd
45 min
Bilder
Presscitat

- Ögonblicket försätter fantasi, känslor och tankar i rörelse i klassrummet. Det är lysande teater för unga.

Pia Huss, DN

- Regissören Gustav Deinoff har koreograferat ett fysiskt rörligt och dansant spel bland bänkar och stolar. Skådespelarna är nära och fångar lyhört upp barnpublikens impulser. Musikern Julian Vigils känsliga gitarrspel binder samman, ger stämningar och rytmer. Ögonblick av befriande möjligheter dansar i luften. Klassrummet blir sig nog aldrig riktigt likt.

Karin Helander, SVD

- Man blandar flera språk, musik, projektioner och rörelse till en mångsidig låtsaslek, inte alls olik den som barn själva leker fram, fast på professionell nivå, vilket gör allt så mycket starkare. Här finns intellektuella resonemang, till exempel kring att vara snäll, men också mycket som talar till djupare lager, som död, äventyr, en häxa som som är Den Gamla Visa, och humor - för unga är det både imponerade och lite farligt när vuxna bryter deras fördomar om vad vuxna får göra och inte, och för oväsen och hoppas på bänkar och gestaltar hejdlösa gråtattacker.

Susanne Holmlund, Sundsvalls Tidning

"Faktum är att skådespelet fyller klassrummet med en hetta värdig, ja varför inte, en Federico Garcia Lorca. Fast här är det förstås betydligt roligare och mindre ångestridet. Tvärt om, Erik Uddenbergs text och Gustav Deinoffs regi förmedlar genom ensemblen rena gladkicken."

Pia Huss, DN

... i klassrummet, där skådespelarna effektfullt inringar eleverna, kommunicerar med dem och går omkring bland dem, och publikfokus blir på så vis ännu mer riktat på pjäsen och inte på kompisar, mobiler eller andra förströelser som gärna uppstår i skyddet av en teatersalong. Kanske borde all ungdomsteater spelas så här.

Susanne Holmlund, Sundsvalls Tidning

- Här pendlar det mellan världsförbättrarallvar och gränslös fantasi, mellan att stoppa slavhandel och bygga en by med glasskiosken i centrum. Och eftersom det svåraste som finns för en människa är att gå emot sin grupp kan man säga att den som vågar göra det, och vågar bryta ett skeende som är moraliskt fel, har en superkraft. Som inte nog kan uppmuntras.

Susanne Holmlund, ST

- Unga Klara arbetar ofta med flerspråkighet. Här alternerar skådespelare ur ensemblen och språkrikedomen växlar. Jag såg Klas Lagerlund, Rita Lemivaara och Nina Rashid, som osökt blandar svenska, finska, kurdiska och portugisiska, när de till synes i stunden skapar sina egna, vindlande berättelser om viktiga ögonblick, byter roller och hakar i varandras historier.

Karin Helander, SVD

- Skådespelarna rör sig som snabba fiskar i stim, ena stunden är allt fokus på enskildheten, i den nästa glittrar de samman i kollektiva uttryck. Kors och tvärs genom händelser, emotioner och världsdelar. Svenska, spanska, franska och farsi smattrar fram i dialoger som är lika mycket rytm som verbal kommunikation.

Pia Huss, DN

-Unga Klara har numera status som nationell scen för barn- och ungdomsteater. I höstas underströk man det ansvaret genom att turnera i landet, och Sundsvall fick tre pjäser för olika åldrar. Och den här veckan gjorde Unga Klara en sorts "återbesök" - som man också har gjort hos andra städer man spelade i under höstens turné.

Susanne Holmlund, ST

Medverkande
Skådespelare

Sepideh Khodarahmi

Skådespelare

Luthando Jamda

Skådespelare

Peter Perski

Skådespelare

Parwin Hoseinia

Skådespelare

Klas Lagerlund

Skådespelare

Siri Hamari

Teaterpedagog/Musiker och turnéledare

Julian Vigil

Tekniker/Musiker och turnéledare

Torbjörn Gjers

Produktion
Av

Erik Uddenberg

Regi

Gustav Deinoff

Scenografi och kostym

Jenny Kronberg

Musik och ljuddesign

Dijle Neva Yigitbas (Neva Deelay)

Scentekniker

Torbjörn Gjers

Animation

Marjo Palokangas

Regiassistent

Sarah Ameziane

Grafisk form

Studio Parasto Backman

Textildesign

Ellen Dynebrink efter Parasto Backmans original

Tillverkning kostym

Sanna Nyström

Är du pedagog?

Det pedagogiska materialet har tagits fram av Unga Klaras pedagoger och är till för er som har sett eller ska se föreställningen med er grupp och vill arbeta vidare kring delar av pjäsens tematik tillsammans. Läs mer .