20210-02-15: Suzanne Osten återvänder till Unga Klara med pjäsen Buster Keaton på månen av Gunilla Linn Persson, en slapstick om en vanlig dysfunktionell familj och en brutal, men väldigt rolig berättelse. Premiären blev framskjuten och Unga Klara använder nu den längre repetitionstiden för att göra ett större projekt om teaterns arbetssätt. Urpremiären äger rum den 20 augusti.
Den inställda teatervåren 2021 används till att fördjupa, analysera och utveckla Unga Klaras världsunika metod! På Unga Klara har repetitionsarbetet startat inför den nya föreställningen Buster Keaton på månen, av Gunilla Linn Persson, i regi av Suzanne Osten. Unga Klara påbörjar samtidigt ett större projekt om teaterns arbetssätt som består av tre delar: aktuella krönikor från den konstnärliga processen av dramatikern Ann-Sofie Bárány, som kommer att publiceras på ungaklara.se, ett kritiskt analysarbete i samarbete med Stockholms konstnärliga högskola och Backa teater samt en bok om Unga Klaras metod, som dramaturgen Erik Uddenberg har fått i uppdrag att skriva.
Unga Klaras grundare Suzanne Osten lämnade över ledarskapet till teaterns nuvarande konstnärliga ledare Gustav Deinoff och Farnaz Arbabi för åtta år sedan, men nu är hon tillbaka för att regissera Buster Keaton på månen, en slapstick om en vanlig dysfunktionell familj. Gunilla Linn Persson har skrivit en pjäs om två barn i en familj där föräldrarna inte förmår att vara föräldrar; en brutal, men väldigt rolig berättelse. Buster Keaton på månen har urpremiär på Unga Klara den 20 augusti 2021.
Den framskjutna premiären tillåter regissören Suzanne Osten och teamet att djupdyka i den konstnärliga processen och testa berättelsen och de konstnärliga uttrycken på publiken. Teatern kan göra detta under omständigheter liknande de som rådde när Suzanne Osten först startade Unga Klara 1975, då det fanns mer resurser och utrymme för omfattande forskning under långa repetitionsperioder.
- På teatern skojar de med mig om att ”the master returns”, men sanningen är att varje pjäs är ett nytt mysterium, säger Suzanne Osten.
- Hur berättar vi barnperspektivet denna gång? Det är nödvändigt att alltid ifrågasätta det vi gör och att inte nöja oss med att "vi har en unik metod". Vad är unikt? Gör vi verkligen det vi påstår att vi gör? Det vill jag ta reda på! Och är det verkligen så att jag skrämmer barn?
- Teateråret 2021 ger oss på Unga Klara möjlighet att tillgodogöra oss den undersökande repetitionsformen, den kollektiva researchen och alla publikmöten med våra referensgrupper, om så via videolänk, eftersom Buster Keaton på månen får en ovanligt lång repetitionsperiod, säger Stefan Hansen, vd Unga Klara.
- Unga Klaras särskilda förhållningssätt till process och utforskande arbete gör teatern unikt. Tankar tar tid och vi hävdar bestämt att människor och samhällen generellt, och barn och unga i synnerhet, behöver mer tid för processer, utforskande och reflektion.
Vad händer "I huv'et på Unga Klara"?
Vad händer egentligen på och bakom scenen under arbetet med Buster Keaton på månen? Hur utvecklas föreställningen och den konstnärliga processen? Det kommer Ann-Sofie Bárány berätta i aktuella krönikor under rubriken "I huv'et på Unga Klara", som publiceras på Unga Klaras hemsida. Ann-Sofie Bárány är dramatiker, dramaturg och psykoanalytiker. 2006 gjorde hon föreställningen Babydrama med Suzanne Osten och Unga Klara, vilket ledde till ett fortsatt mångårigt samarbete. Nu följer Ann-Sofie Bárány arbetet med Buster Keaton på månen och delar med sig av sina erfarenheter och reflektioner. Läs Ann-Sofies krönika här.
Samarbete med Stockholms konstnärliga högskola och Backa teater
Att engagera och samverka med den blivande teatergenerationen - i ett möte för att kritiskt analysera Unga Klaras och Suzanne Ostens arbete - är ett sätt för teatern att utmana sin metodik och skapa möjligheter till att förnya invanda mönster. Teaterregistudenter kommer att följa processen, och tillsammans med Rasmus Lindgren från Backa Teater fungera som ett konstnärligt råd och referensgrupp för produktionen.
Erik Uddenberg skriver bok om Unga Klaras arbetssätt
Dramatikern Erik Uddenberg har haft ett nära samarbete med Suzanne Osten och Unga Klara sedan 1997. Nu är Erik Uddenberg engagerad som dramaturg för Buster Keaton på månen och har dessutom fått ett alldeles särskilt uppdrag: att skriva en bok om att undersöka världen med teater, om scenkonstnärliga processer specifikt riktad till en ung publik. Boken kommer att skildra hur Unga Klara genom att använda vissa återkommande verktyg och tillvägagångssätt har utvecklat en egen arbetsmetod. Erik beskriver sin bok som "en verktygslåda för att möta rädslan för barn, hitta uttryck och kontaktpunkter, fördjupa kunskapen om det vi berättar och kunskapen om vår publik, fördjupa uttrycken."
Boken är en beställning av Unga Klara i samarbete med Gidlunds förlag.
------------------------
BUSTER KEATON PÅ MÅNEN
Av Gunilla Linn Persson
Regi Suzanne Osten
Urpremiär på Unga Klara 20 augusti 2021
Från 8 år
Medverkande: Gustav Deinoff, Siri Hamari, Parwin Hoseinia, Maria Johansson, Klas Lagerlund, Dijle Yigitbas.
Av: Gunilla Linn Persson Regi: Suzanne Osten Dramaturg: Erik Uddenberg Scenografi och kostymdesign: Rikke Juellund och Annika Tosti Maskdesign: Linda Gonçalves Musik: Maria Johansson Josephsson Ljusdesign: Torkel Blomkvist Koreografi: Rickard Hasslinger Ljuddesign: Robin af Ekenstam Regiassistent: Josefin Wulff Attributmakare: Sofia Andersson Grafisk design: Studio Parasto Backman Processforskare: Ann-Sofie Bárány Repetitionsobservatör: Rasmus Lindgren (Backa Teater) Förlag: Teater & Musik
Läs mer på Unga Klaras hemsida. Biljetterna släpps senare i vår.
På bilden: Gustav Deinoff, Siri Hamari, Parwin Hoseinia, Klas Lagerlund. Foto Sara P Borgström.
Teckning av Suzanne Osten.