2021-01-20: Unga Klaras föreställning De kommer att drunkna i sina mödrars tårar hade digital premiär den 13 januari via Voyd. Vad säger recensenterna om den filmatiserade föreställningen?
Johan Hilton, scenredaktör på DN Kultur, placerar filmatiseringen av De kommer att drunkna i sina mödrars tårar etta på listan "5 favoriter just nu enligt DN:s kritiker" i Dagens Nyheter, söndag 24 januari. Hilton skriver att föreställningen är ytterst sevärd, prisvärd och särskilt anpassad till filmformatet. Läs mer här.
Skånska Dagbladets och Norra Skånes recensent Clemens Altgård berömmer Farnaz Arbabi för att hon så väl har lyckats överföra romanens handling till scenen. Han tycker att föreställningen är "djupt engagerande" och uppskattar det rika ensemblespelet. Altgård hyllar också Mikael Karlssons "smäktande, romantiska musik". Läs mer här.
Expressens kritiker Maria Edström tyckte att föreställningen hade något mycket filmiskt över sig redan vid scenpremiären och skriver uppskattande om den "vassa" ensemblen som "kreerar ett pärlband av pregnanta porträtt av IS-krigare, förläggare, kompisar." Vidare berömmer Edström den den "kusliga Kallocain-stämningen" i andra akten och att den "får nog fler än mig att att såväl rysa som gråta". Läs mer här.
Elin Stadenberg, som recenserar för det dagliga nätmagasinet Opulens, beskriver föreställningen som "en dystopi väl förankrad i samtiden". Hon imponeras av skådespeleriet och grips av föreställningen "som är sorglig i sin trovärdighet". Läs mer här.
Amona Holmström skriver i Offensiv att det är en spegling av samtiden som behandlar aktuella ämnen på ett poetiskt och existentiellt sätt, samtidigt som det ligger ett genomträngande mörker över handlingen. Läs mer här.
De kommer att drunkna i sina mödrars tårar, i regi och dramatisering av Farnaz Arbabi, efter en roman av Johannes Anyuru, hade urpremiär på Unga Klara den 29 oktober och är ett samarbete med Uppsala stadsteater.
De kommer att drunkna i sina mödrars tårar gestaltar den rädsla som många känner för växande populism och extremism. Det är en högaktuell berättelse om nationalism, rädsla och radikalisering. Hur ser den morgondag ut som vi skapar idag? Vad kan vi lära oss av att se bakåt och framåt i tiden? Läs mer om föreställningen här.
De kommer att drunkna i sina mödrars tårar spelades endast nio gånger som skolföreställning på dagarna och för allmänheten på kvällarna för 50 personer i publiken på Unga Klaras scen vid Sergels torg i Stockholm, tills de skärpta publikrestriktionerna om åtta personer började gälla. Många ur publiken och från gymnasieskolorna som ville se föreställningen hörde av sig till teatern för att fråga när den skulle spela igen och om den gick att se på nätet. Teatern bestämde då att göra en filminspelning. Här läser du mer om filmatiseringen.
Bilden: Dervish-dans med ensemblen i De kommer att drunkna i sina mödrars tårar. Foto: Mats Bäcker.