2021-01-19: Nu kan alla gymnasieklasser i Stockholm stad boka en skolvisning av den streamade versionen av Unga Klaras succéföreställning De kommer att drunkna i sina mödrars tårar, helt utan kostnad! Eftersamtal med Unga Klaras pedagog och skådespelare ingår. Kostnaden täcks av Kulanpremien.
Under 2020 kunde vi bevittna hur pandemin lamslog kulturlivet. Stockholm stad beslöt då att tillföra 8 miljoner kronor för att barn och unga ska få uppleva kultur igen och för att det fria kulturlivet ska få fler arbetstillfällen. Det befintliga subventionssystemet, Kulanpremien, förstärktes och en tillfällig fond skapades – Kulanfonden. Detta initiativ gör det nu möjligt att boka en skolvisning av den streamade versionen av Unga Klaras De kommer att drunkna i sina mödrars tårar (från 15 år) kostnadsfritt! Läs mer på Kulans hemsida här.
Vid distansundervisning kan eleverna se föreställningen hemifrån, för att sedan tillsammans med Unga Klara analysera och tolka scenkonstupplevelsen i ett eftersamtal via Zoom eller Teams. Samtalet hålls av Unga Klaras pedagog Julian Vigil och några av Unga Klaras skådespelare. och måste bokas med minst två veckors framförhållning. Om du önskar ett eftersamtal med Unga Klara, så råder vi dig att boka detta så fort som möjligt på grund av begränsat antal platser.
Teaterdramaturgen Anna Berg har sammanställt ett informativt och generöst lärarmaterial som är tänkt att vara ett stöd i kringarbetet tillsammans med klassen, och som finns att ladda hem från vår hemsida.
De kommer att drunkna i sina mödrars tårar, i regi och dramatisering av Farnaz Arbabi, efter en roman av Johannes Anyuru, hade urpremiär på Unga Klara den 29 oktober och är ett samarbete med Uppsala stadsteater. Berättelsen inleds med ett terrordåd som går fel, då en av de tre unga terroristerna, en kvinna, plötsligt ger upp. Hon placeras på en rättspsykiatriskt klinik. Efter två år låter hon kalla på en författare. Kvinnan påstår att hon kommer från framtiden och vill dela med sig av sin historia. De kommer att drunkna i sina mödrars tårar gestaltar den rädsla som många känner för växande populism och extremism. Det är en högaktuell berättelse om nationalism, rädsla och radikalisering. Hur ser den morgondag ut som vi skapar idag? Vad kan vi lära oss av att se bakåt och framåt i tiden? Är det möjligt att resa i tiden och därigenom hindra en katastrof? Läs mer här.
Pjäsen hann bara spelas nio gånger innan den fick ställas in p.g.a. de skärpta restriktionerna. Många ur publiken och från gymnasieskolorna som ville se föreställningen hörde av sig till teatern för att fråga när den skulle spela igen och om den gick att se på nätet.
- Vi på teatern hade verkligen längtat efter att spela föreställningen, och saknaden efter publiken är stor, så vi har letat efter sätt att mötas, säger Farnaz Arbabi, en av Unga Klaras två konstnärliga ledare.
Bokning och förfrågningar på Unga Klara: mejla till Jörgen Aggeklint, [email protected].
Collage: Foto Mats Bäcker.
Publikröster om filmatiseringen:
"Helt uppfylld och berörd i varje fiber. Stark, sorglig, vacker, hemsk, otäck och sann. Och mitt i allt, trots det omöjliga, hoppingivande. Kan inte tänka mig en viktigare föreställning och berättelse just nu."
Bim de Verdier, Uppsala
"Stort tack från Stockholms Estetiska gymnasium teater åk 1. De kommer att drunkna...... Så spännande och bra föreställning, så spännande samtal med eleverna efteråt. Teaterlektioner på Zoom är verkligen knepigt, men nu kändes det äntligen konstruktivt."
Charlotta Larsson, Teaterlärare, Stockholms Estetiska gymnasium
"De kommer drunkna i sina mödrars tårar är något så ovanligt som en brännande dystopi som känns angelägen, bränner i kroppen och får mig som åskådare att pausa för att ta in och hämta andan. Det som sker på scenen känns nära och avlägset, frågorna som väcks rör upp känslor av både hopp och hopplöshet. Att den på grund av covidrestriktionerna nu har filmats så proffsigt gör att jag som åskådare har lyxen att se ansikten och blickar, notera ännu fler makalöst smarta scenografiska lösningar. Det faktum att den går att se med vänner på distans, trots att vi inte kan mötas fysiskt gör att teatern ändå fyller sin funktion. Detta är en uppsättning som fungerar som backdrop till ett samtal vi alla är i behov av. Ett samtal om konstens värde, yttrandefrihetens pris, vem som är värd att försvara och vem som är försumbar och om vart vi tar vägen när alla broar bränts bakom oss. Det är ett samtal som är så otroligt viktigt."
Hanin Shakrah, Stockholm
"Jag har nyss släckt min kulturtörst med att insupa Unga Klaras 'De kommer att drunkna i sina mödrars tårar'. Och hur mycket jag än längtar in i salongerna att få se live scenkonst, så gick den här mästerligt avfilmade och streamade föreställningen rakt igenom laptopens bildskärm och grep ett ordentligt tag. Dystopiskt framtid, eller dåtid, eller tänker jag ibland - nutid. Grymt skådespeleri, värme och så jävla viktig. Jag blev oerhört berörd av boken och inte blev den här upplevelsen mindre. Tack!"
Kristina Gillström, Sundsvall
"Hemma, ändå på teatern. En mycket bra filmad, bra spelad föreställning. Underbar scenografi, regi och dramatisering av Farnaz Arbabi. Skådespelarna var lysande och framkallade en känsla av att vi hemma faktiskt var på teatern, en balansgång som är ganska svår att nå med filmad teater. Kameran och skådespelarna var i god synk med varandra. Vardagsrummet förvandlades till en teatersalong... som om vi var på teater."
Richard Kaigoma Sseruwagi, Gisslaboda
"Såg den igår. FANTASTISK! Jag och min bokklubb såg den samtidigt, var och en hos sig, för att sedan prata om den via FaceTime efteråt. Skådespelarna, sceneriet, ljuset, filmproduktionen, musiken, mm. Älskade boken och älskar detta. Stort tack."
Petronella Thorén, Malmö